Michelotti, de geniale auto ontwerper

Iedere Triumph bezitter kent deze naam of hoort hem te kennen, maar wie was die man eigenlijk en wat ontwierp hij zoal?
Welnu dat is nogal wat. Michelotti werd in 1922 in Italië geboren en begon al op zijn zestiende te werken in de werkplaatsen van de gebroeders Farina, die zich bezig hielden met het ontwerpen en bouwen van carrosserieën voor auto’s.

Ook werkte Michelotti naderhand voor andere bekende Italiaanse carrosseriebedrijven, zoals Bertone, Balbo, Allemano, Ghia en Vignale. Speciaal voor Vignále heeft hij veel betekent en mogelijk zijn sommige van de Vignale- ontwerpen van zijn hand geweest.

In 1949 vestigde Miçhelotti zich met zijn “Studio Tecnica” als zelfstandig ontwerper in Turijn en vanaf die tijd begon zijn ster te stralen. In de beginperiode maakte hij speciale ontwerpen voor gefortuneerde zakenlieden en vorsten (o.a. voor Koning Boudewijn van België) of in opdracht van toen beroemde grote ontwerpers. Dit betrof voornamelijk grote luxe automobielen.

In 1958 echter begonnen ook de grote autofabrieken opdrachten te verstrekken en één daarvan was bijvoorbeeld Renault, namelijk voor de Alpine Renault Allo.

Ook BMW schaamde zich niet een buitenlander in te schakelen en zo ontwierp Michelotti voor de bijzonder geslaagde en nu zeer gezochte, 700 klasse (700, 700 coupé, en 700 LS), voordien echter had hij voor BMW de goed verkochte Isetta scooter ontworpen.
Zijn succes met de 700 – serie resulteerde in een nieuwe opdracht en dat werd de evenzeer zeer succesrijke BMW 1500. Daarop volgde de 1600, de 2000, de Touring modellen, de 2500 en de 2600. Nog lange tijd daarna was de Michelotti -lijn in de BMW modellen waarneembaar.

In 1959 ontwierp hij voor Standard de opvolger van de Standard 8 en de 10. Deze modellen zouden later Triumph Herald worden genoemd. Het punt waarop Standard de naam Standard voor haar producten liet vervallen en alle auto’s Triumph ging noemen.
Aan dit ontwerp hadden Standard- ontwerpers vergeefs zitten tekenen en ook Michelotti zag geen kans om van het basis – concept van Standard nog iets verteerbaars te maken.
Maar toen hij echter een geheel nieuw ontwerp mocht maken zonder gebaseerd te zijn op chassis en dergelijke had hij in 3 minuten de ontwerpschets klaar!
We weten allemaal, dat hij voor Standard- Triumph (&1) achtereenvolgens de Spitfire ontwierp, de 2000 serie, de 1300 FWD en daaropvolgend de Toledo en Dolomite

serie. Ook de fameuze TA4 (TA5) was van zijn tekenbord gekomen en tenslotte de STAG. Dat zijn dan modellen die door S – T in productie werden genomen, maar het is heel interessant wat Michelotti nog meer ontwierp en waarvan soms enkele exemplaren werden gebouwd en die (jammer genoeg) dus nooit in productie werden genomen.
Ook DAF zag er geen been in om de hulp van Michelotti in te roepen.
Nee …..NIET voor de oorspronkelijke DAF 600, die zoveel op de Triumph Heraid lijkt – dat was een ontwerp van de DAF – ingenieur van den Brink. De nieuwe DAF ontwerpen waren de DAF 44,55 en 66, die veel gelijkenis vertonen met de Triumph 1300/ Dolomite. En Michelotti ontwierp ook nog de DAF 77 (nooit van gehoord?) Klopt het werd de latere 340.
Nog veel minder bekend is, dat hij voor DAF nog twee ontwerpen maakte. Als eerste een zeer apart belijnde Coupé gebaseerd op het drijfwerk en het onderstel (het “chassis”) van de DAF 55. Koplampen in de grille op- genomen en de bumper vormt de onderkant van de grille (vergelijk ook het ontwerp voor de TA3).

Het andere ontwerp was een voor mij eveneens onbekend ontwerp voor DAF. Weer op basis van een DAF “chassis” – dit keer van de DAF 33- ontwierp Michelotti een soort “beach – buggy; de DAF – KINI. Een open autootje met rieten stoelen zonder dak. Meer voor de grap was boven de achterbank een soort baldakijn met franje aangebracht. Volgens mijn bron heeft de Koningin zo’n auto op haar landgoed Porto Ercole in Italië.

Michelotti zat het ontwerpen en tekenen in het bloed en hij kon het nooit laten. De toenmalige directeur van S – T, Alick Oick verhaalde: “Michelotti bruiste altijd van nieuwe vondsten. Ging je met hem ergens een hapje eten, dan was in het restaurant.geen menukaart voor hem veilig. Overal tekende hij auto’s op en liet ze aan de bedienden als souvenir. Hij kon in vijf minuten een auto ontwerpen.”

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *